utorak, 6. prosinca 2016.

Koncert. Put ka Belkantu. Beograd. Kolarčeva zadužbina. Profesor Nikola Kitanovski, Martina Koljenšić, Ivana Ristić, Vanja Biserčić, Ana Marčetić, Aleksandra Jovanović, Ana Stanković,Marija Čuposka, Ljubica Vraneš, Mirjana Matić, Nevena Đoković i Ljubomir Popović. #nikolakitanovski, Od Kneza, do Kolarca.














Kolarčeva Zadužbina,
06. 12, 2016.


Još jedan susret sa studentima i onima sa kojima radi Profesor Nikola Kitanovski.
Loši pisci bi ovde rekli: Osveženje... ali,  obzirom da je spoljna temperatura oko nule, konstatacija mora da glasi: Glasovi tih mladih ljudi  grejali su  prisutne u Sali
Uspeli su sa svojim profesorom da naprave jedno prijatno veče. Priznajem ono što je svima vidljivo, po prirodi sam subjektivan i nikome ne polažem račune za ono što mislim i pišem, jer sam odavno, ne samo u pisanju,  počeo da plaćam  cenu onoga što se zove Sloboda.
Ne želim nikog od tih mladih ljudi da izdvajam, jer pred njima su muzički putevi i stranputice. Neka ih ne zavaraju večerašnji aplauzi. To su bili prijatelji, rođaci, oni koji vole mladost i cene njihovog profesora. Scena je uvek klizava, a publika nemilosrdna. Večeras su dobili dobar vetar u leđa, koliko podsticajno, toliko i opasno.
Publika sedi. 20 časova, a nikog na sceni. Prolazi minut, dva tri. Kad u 20,05 na vrata pozornice grunuše ljudi, kao da izlaze iz autobusa.
Priznajem i sada pamtim te vojne, sivomaslinaste,  autobuse koji su Beogradom razvozili vojna lica, dok smo mi, obični građani, ponekad i čitav sak čekali da se ukačimo na neko prevozno sredstvo. Oni su svi sedeli u toplim autobusima, a mi, manje privilegovani, u zajedničkoj državi, smo bili posmatrani tupim pogledima onih koji će već da budu kod kuće, kada se mi domognemo neke šipke u busu.
Kao što rekoh, grunuše muzičari, dohvatiše se instrumenata i počeše.
Koliko znam muzičari koji drže do kvaliteta izvođenja često i desetinama minuta probaju na sceni instrumente, štimuju, prilagođavajući, pogotovo drvene instrumente temperaturi i vlazi prostora u kome se nastupa. 
Ipak naša vojska je uvek spremna, tako sam učen i naučen. Sad što kasni 5 minuta. ??? Bože moj! Uostalom, staro je pravilo, u prvom naletu se gine najviše. Bolje je zakasniti na "bojno polje" pet minuta. Veća šansa da se preživi. A i šta je to malo klasične muzika i operskih arija za neke, koji su se kalili i prekalili na koračnicama.
Veče je započeto sa „Intermezzom“ iz „Kavalerije rustikane“. Još  mi je ista muzika u ušima, ali u izvođenju Operskog orkestra. Ovaj drugi, brojčano manji sastav je nadmašio dvostruko brojniju „vojsku.“   Dvadesetak mladih muzičara je bilo pojačanje uniformisanim "licima" (to je izraz iz vojne dokumentacije i ovde u toj reči nema nikakvog sarkazma). Javno obećavam kako ću, u buduće, mnogo naklonjeniji da budem prema Operskom Orkestru. Večeras je dirigent Vesna Šouc baletskim pokretima ruku vodila orkestar „Stanislav Binički,“ ali očigledno ne primećuje kako duvačka sekcija, na momente, iskače jačinom, takvim intenzitetom, kao da sviraju juriš za čitavu armiju pešadije, ili da žele da se pokažu pred ruskim predsednikom, koji obilazi počasnu gardu na novobeogradskoj vetrometini. Čak su, gromoglasnost Nikole Kitanovskog potirali. Valjalo bi da presluša snimak i sama donese zaključak, ili neka nastavi da diriguje vojnim orkestrom, ali ne na koncertima klasične muzike.
Po meni, večerašnji redosled pevača, učinio je da linije pažnje od strane publike i kvaliteta izvedenih pesama, nisu sve vreme išle uzlazno Naravno da se pad uvek oseti nakon izvođenja zahtevnog dela  koje je ispunjeno komikom, pa se takve stvari, ili ostavljaju za kraj, ili za kraj prvog dela programa.
U Sali je publiku dočekalo iznenađenje. (Vidi se na fotografiji) U prostoru koji me svojom hladnoćom apsolutno ne privlači, jer tvrdim da iz groba ustanu Moša Pijade i Ivan Ribar  pomislili bi da je u toku neki 73. AVNOJ. (Za neupućene III Zasedanje AVNOJA je bilo u Kolarčevoj Zadužbini.)
Kao što se vidi, pet ovakvih ikebana od kala, ostalo je od koncerta Zagrebačkih solista, a možda i od predhodnog događaja. (to drugo već ne mogu da tvrdim) Malo, veoma malo, toliko malo treba da se taj hladan prostor oplemeni i učini prijatnijim,  ali... Čak i ovako uvele kale, otromboljene, iskopnile, polomljene, ... bile su osveženje.
Zašto bih predlagao ljudima iz Zadužbine kako da bez uloženog dinara oplemene i ulepšaju prostor. Moju dobronamernu kritiku su pre dve godine izbrisali sa svoje Facebook stranice prepune samohvalospeva. Od koncerta koji su hteli da protnu (najblaža reč, a u mom arsenalu ima bar 50 jačih) publici, nije bilo ništa, a najveći im je domet bio što su za moju dobronamernost upotrebili dugme Dilete. (to je opcija onih koji nemaju kontrargument)
Kakve kale, takvi i ljudi koji odlučuju i vuku poteze u Zadužbini. (vidi se na fotografiji) Similis simili gaudet! Kažu stari Latini: Sličan se sličnom raduje!
I da završim sa lepim, jer zbog želje i potrebe za onim lepim i uzvišenim i namere da to podržom, sve ovo i pišem. Čuli smo i Nikolu Kitanovskog. Voleo bih da se javno oglasi neko sa tvrdnjom da trenutno postoji bolji tenor u Beogradu. Publika, bar ona koja sme popu da kaže da je pop i bobu da je bob, čekaće narednih 5 godina da čuje Kitanovskog sa operske scene. U junu je slavio (nije bitno koju) godišnjicu  operskog rada. Niko ga, očigledno nije zamolio da peva do sledeće godine. Jeste li primetili, upotrebio sam reč „zamolio“ (namerno)... Jer neke koji vrede,  Uprava Opere treba da zamoli da gostuju, druge treba da prebaci u niži rang, neke da isključi iz svojih redova,.....  svakako i talentovane da zaposli. Jer tek tada ćemo imati maksimum onoga što se zove Beogradska Operska Scena.
Hvala učesnicima večerašnjeg događaja na trudu. Hvala i vama što ste ovo pročitali do kraja i ako se ne slažete samnom ostavite vaš komentar. Ne pripadam onima koji brišu svoje neistomišljenike.

Ukoliko ste primetili kako "padam" u digresije, znajte, namerne su. Ovo nije kritika, niti naručeni članak. Prisustvujem nekim događanjima kako bih nahranio svoju maštu, a ako se desi da iz mene izađe neko davnašnje sećanje, to je samo potvrda kako  je neki događaj bio inspirativan.
                                                                                           David Naum


O istoj temi, ali iz drugog ugla,


Laura i muzika;



.



1 komentar:

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.

Tu smo (Stani ženo, stani) - David Naum

Zadrhti još jednom na meni kao list breze koji se okreće oko sebe. Lepršaj opušteno pred tajfunom strasti, jer ni jedn...