Beograd
je doživeo (i preživeo) tri rusa za 15 dana. Od, već dokazanog, Borisa Berezovskog, preko artistički
raposloženog Dimitrija Maslejeva, pa do večerašnjeg Aleksandra Sinčuka (punog
akademizma i naučene besprekornosti ruske pijanističke škole), koji je, da
napomenem, vršnjak svog predhodnika Maslejeva.
Valjda
je dosta rusa u ovoj jeseni. Ponadajmo se i drugim pijanistima, pa svira li se
klavir još negde van Rusije. Lepo bi bilo da se čuje kako i to zvuči.
Ali
ovo je samo povod za ono što želim da istaknem.
Večerašnji
doživljaj je bio poseban, ne samo zabog novog klavira i posebnog zvuka, u
prostoru punog pliša, već zbog svetlosti, zapravo načina na koji je osvetljen
izvođač.
Naravno
da Nacionalni teatar ima bolju rasvetu od svih drugih sala u Beogradu, ali
organizatori koncerata kao da ne mogu da shvate koliko je bitna svetlost. Naprosto kod njih je uvreženo mišljenje da se klasična muzika svira
pod “upaljenim sijalicama”… Ali promenile su se i sijalice i pristup muzici.
Neki su dalje ubeđeni kao i oni od pre 84 godine, kada je počela sa radom Kolarčeva Zadužbina, da
je dovoljno da se “uključi sijalica” i koncert može da počne. Kada se koncert
završi, normalno, isključi se sijalica.
Neki
cinični deo mene kaže, pa još smo na drugoj stepenici od “Sećaš li se Doli
Bel”. Drugi cinični deo mene poželi da u Kolarčevoj Zadužbini za vreme jednog
koncerta nestane struje, pa da čujemo Mocarta, ili Betovena pod svećama. Na kraju,
kompozitori su to stvarajući zamišljali kako zvuči pod svetlošću sveća.
Ili,
da pojednostavim, hajde, neka se nešto promeni.
Zato
je ovaj večerašnji koncert u “beogradskim uslovima” bio poseban. Kako je
predivno videti osvetljenog umetnika (ali ne žutobelom bojom, a la "Tesla Pančevo" sijalicama) kako sedi za klavirom, sa crnom pozadinom,
dok se od rubove poklopca instrumenta odsijavaju boje, od narandžaste, do
ljubičaste.
Zar
niko nema želje i snage da za vreme svog osmočasovnog radnog vremena u
Kolarčevoj Zadužbini nešto promeni na sceni. Zar ne može da se nađe minimalna
cifra za dodatno osvetljenje, za bar jednu promenu godišnje pozadine bine, zar
je skupo pet kilograma laka za parket da bina bljesne???
Ako
se izgubi akustika, lako je da se sve vrati u prvobitno stanje, a to prvobitno
stanje je stanje III AVNOJa. Zar ste zaboravili da je Zasedanje Trećeg AVNOJA
bilo u Sali Kolarčeve Zadužbine????
Ako
bi danas iz groba ustali Ivan Ribar i Moša Pijade i ušetali na mesto gde su
držali slovo u oslobođenom beogradu od fašizma, mislili bi da su juče umrli.
Veoma
malo treba da sve bude drugačije.
Nisu
refletori Estrada. Nije “far” izmišljen zbog umetničkog klizanja, nisu
raznobojni filteri na reflektorima nešto što je svojstveno “trulom I
bezosećajnom zapadu”. Zar ceo vizelni događaj da zavisi od jednog prekidača koji
je na trećoj stepenici od “Do Bel”?
Zato
je večerašnji nastup Aleksandra Sinčuka bio poseban u mnogo čemu.
A
do “mnogo čega” stiže se često i sa pola koraka, možda je to samo jedna obična
stepenica visoka (standardnih) 23 santimetra.
Lari
Pop
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.