srijeda, 2. studenoga 2016.

BUNT 4.0, 02. 11. 2016. Beograd. Otvaranje festivala. Ljubiša Jovanović. Zoran Hristić. Nikola Ćirić. Dominik Wagner. Od Kneza, do Kolarca.

       

                Sinoć se zatvorio BEMUS, večeras se otvorio BUNT.
Ponoć između 02. i 03. 11. 2016.
Doživljaju koji se odmah ne zabeleži, 
vreme dodaje i oduzima reči, 
čini ga lepšim, 
ali zato postaje manje iskren.

Ipak da podsetim BUNT je: Beogradska Nova Umetnička Teritorija.
Ljubiša Jovanović je večeras osvojio Kraljevsku balsku salu (neki to zovu Sala Skuptine grada), kao što rekoh osvojio je prvo kao selektor i umetnički rukovodilac, drugo kao dirigent i treće, ono po čemu je ne samo poznat, već i cenjen, kao izvođač.
Ovo je konvencionalni uvod. Prelazim na svoje doživljaje.
U roku od sedam dana drugi put se suočavam, sa Nemanjom Belajem. Ovog puta kao koncertmajstorom. I to mu mnogo bolje ide nego solistički nastup. Uspevao je da održi na okupu violine i viole, dok su se čela zanemoćalo trzala. Kontrabas u pozadini sam nazirao, ali nisam čuo.
Desile su se tri lepe stvari u večeri, rekao bih, kamerne muzike, primerene otmenosti prostora u kome se izvodila.  Zvuk horne  Nikole Ćirića je ispunio salu pozivom na lov po  prostranim  travnatim proplancima, oivičenih šumom u daljini. Tako je dobro u ovoj jesenjoj noći zvučala horna. Zato i asocijacija na lov, rzanje konja, lavež pasa u daljini i gospođe na konjima,  dok im brokatne haljine lepršaju. Hvala Ćiriću!
Desio se i jedan Zoran Hristić u najboljem i premijernom izdanju. „Dnevnik snova za flautu i kamerni gudački orkestar“ Obično kompozitore i nazive kompozicija ne navodim, to je ipak samo novinarsko pravilo.
Dnevnik snova me je odveo u prostore ni sela, ni pustahije. Sve je to najsličnije slikama iz filma „Petrijin venac“. Sve je tu u bojama prirode, ali ostavlja utisak crno – belih slika.. (čiji sam poseban ljubitelj) Bude li se snimala neka nova Petrija, eto idealne muzike za film, a što bi garantovalo da kompozicija postane klasični HIT. Moj naklon autoru.
I onda se pojavilo čudo. Ipak se sve to dešavalo u Dvoru (bivšem), a kakav je pa dvor ako u njemu nema bauka, aveti i vampira... Pogotovo što su njime 50 godina gospodarili oni koji ga nisu ni okadili tamjanom.
Desilo se čudo u skladu sa 21. vekom.  Pojavilo se vanzemaljsko biće . „Dominik Wagner, kontrabas (Austrija)“ to je pisalo u programu, a moglo je da piše i vanzemaljac i ukrotitelj kontrabasa i .... Taj kada svira pod prozorom devojke koja mu se dopada, ona misli da se čuje mandolina.
Dominik se igra kontrabasom kao neki spretni dečkić sa „rubikovom kockom“... Hop, hop, hop...
Ja kažem dečko, a moja lepša i informisanija polovina mi dobacuje kako ima samo 19 godina. Za pet godina neću smeti da ga slušam, jer ako me ne budu vodili, neću moći da pogodim vrata i izađem nakon koncerta.
Dobio je ono najdragocenije za umetnika:  Zasluženi aplauz,  na koji je odgovorio sa dva bisa.
Beograd treba da se zahvali Ljubiši Jovanoviću što  nas je upoznao sa  Dominikom Wagnerom.
Neko će ovde posumnjati da pišem pod uticajem alkohola, ili da sam promenio opori stil u neku slatkorečivost koja se u ovoj državi i ceni i plaća.
Polako, još nije kraj.
Po programu BUNTA, biće tu svega i svačega. Neće biti gusli, kao na BEMUSU, jer za tim je Beograd (po selektoru) očigledno čeznuo. Da li se neko u proceni, ili pri slušanju zeznuo, ne znam. Na BUNTu će biti savremenih projekata, od kamernih opera, do „Poezije noći“. Kako stvari stoje, na početku BUNTA, javite mi da li je neka kladionica postavila kvotu za tipovanje kada će BUNT da prestigne po svemu BEMUS, ja ću novac da stavim na treću godinu. Jer BUNT osvaja teritoriju. U startu kažem, Kvalitetom.
Uostalom, narodna izreka: Koliko para, toliko muzike.... Kod ovih sadašnjih, to ne važi. (Valjda znate na šta mislim)
I za kraj dve konstatacije.
„Perpetum mobile“ Koste Babića (sam naslov govori sve) nije ličio na nešto što se kreće samo od sebe, već na usporeni hod natovarenog brdskog konjića. Studentski orkestar je pokazivao maksimum snage samo kada bi sa njima svirao, ili dirigovao Jovanović. To pokazuje kako treba još da uče. Međutim to ne umanjuje kompletan doživljaj.
I još nešto!
Na početku se pojavila jedna dvadesetogodišnja devojka, i veoma tihim glasom i loše dikcije, pozdravila prisutne, zahvalila se kompozitorima, gostima, izvođačima i publici. I onda je odlučila, da kao fagotistkinja koja je počela da piše, pročita jedno svoje razmišljanje.
Ja bih to nazvao besedom, jer u svečanim prilikama, kada muze govore, u salama čiji su zidovi  osetili vibracije vrhunskih pevača i izvrsnih muzičara,  čovek koji se odluči na govor, mora da odži besedu. Šta je ono bilo neću reći, jer ja sam od onih humorista koji se prvenstveno šale na svoj račun, što im daje pravo da drugima ne ostanu dužni.
Devojko, u sobi u kojoj ovo pišem, na dohvat ruke mi je polukoncertni klavir, a na dva koraka kofer sa violončelom. Uredno brišem prašinu i sa jednog, i sa drugog instrumenta... Volim sjaj. Ne pada mi na pamet da sednem za klavir, ili uzmem gudalo u ruke. Srećni su ljudi koji znaju da li im pristaje gudalo, ili pero. A tastaturom i onako danas svako ume da rukuje, što ne znači da su svi za pisanje i još pisanje koje ne može, kao ovo moje, da se klikom skloni ispred očiju čitaoca.
Uz sve navedene manjkavosti, pamtiće se i Hristić i  Wagner..


Bilo je ovo veče koje će ostati u lepom sećanju.

Od istog autora su i tekstovi:

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.

Tu smo (Stani ženo, stani) - David Naum

Zadrhti još jednom na meni kao list breze koji se okreće oko sebe. Lepršaj opušteno pred tajfunom strasti, jer ni jedn...